Lipno in-line

FRYMBURK - HRUŠTICE

Nejobtížnější trasa na Lipně, plná táhlých stoupání a prudkých sjezdů o celkové délce 10 km. Doporučujeme vyzkoušet s holemi jako nordic blading, rozhodně s plnou výbavou chráničů a helmou. Trasa je opravdovou výzvou pro ty, kdo milují jízdu z kopce v rychlosti přes 50 km/h. Parking na pláži ve Frymburku, kde se napojíte na trasu.

 

STOŽEC - NOVÁ PEC

Přímo v srdci Šumavy, začíná v obci Stožec, v nadmořské výšce téměř 800 metrů, pěkná stezka pro inline bruslení v České republice.

Trasa vedoucí ze Stožce až do Nové Pece k Lipenskému jezeru, pojmenovaná po Christianu Battagliovi - cyklistickém hrdinovi z knížky Oty Pavla "Baroni na kolech" -, je se svými 14-ti kilometry jednou z nejdelších v zemi. Zajímavý profil trasy, který "sedne" prakticky každému, od nejmenších výletníků až po zkušené bruslaře, vede po výborně upraveném povrchu nádhernou krajinou, která poskytuje ty nejkrásnější rozhledy po přírodních scenériích centrální Šumavy.

Absolvování celé stezky do Nové Pece a zpět je příjemným výletem, spojujícím netradiční bruslení ve volné přírodě s možností návštěvy dalších zajímavých míst.

Na trasu je nejlépe nastoupit z parkoviště v obci Stožec a prakticky ihned po projetí osadou se vnoříme do nitra šumavských hvozdů. Stezka je po levé straně lemována korytem Studené Vltavy, po pravé potom tratí šumavské úzkokolejky vedoucí z Nového Údolí do Černého Kříže a odtud pak dále na sever do Volar či na jih - ve směru naší bruslařské cesty - do Nové Pece. Přestože železniční trať několikrát kříží cestu naší inline trasy, není třeba mít obavy. To nejhorší si odbudeme již na prvních dvou kilometrech, kde se nacházejí jediné dva trochu nepříjemné přejezdy - zde je třeba přibrzdit, případně zastavit a koleje "přešlapat".

Po jejich překonání již široká a bezpečná cesta, která je ideální také pro cykloturistiké výlety, ubíhá mírným klesáním směrem k Nové Peci. Po minutí dřevěné lávky přes Studenou Vltavu dorazíme zhruba kolem čtvrtého kilometru do osady Černý Kříž, kde se ve stejnojmenném pensionu s restaurací (někdejší schwarzenberské hájovně) nabízí možnost prvního občerstvení a pohodlného odpočinku.

Ze železniční zastávky Černý Kříž odbočuje doprava nejstarší naučná stezka na jihu Čech - Medvědí stezka, známá svými přírodními skalními útvary či památným Medvědím kamenem, připomínajícím místo zastřelení posledního šumavského medvěda.

Za dalším železničním přejezdem (třetím v pořadí) se po pravé straně začíná Studená Vltava klikatit v půvabných meandrech. K vidění je zde také i typické šumavské rašeliniště - rezervace Mrtvý luh, která je dnes součástí rozlehlé, veřejnosti nepřístupné I. zóny národního parku, souhrnně nazývané Vltavský luh.

Kousek za soutokem Studené a Teplé Vltavy (cca 6. kilometr trasy) mineme po pravé straně dvě chalupy, které jsou pozůstatkem v polovině 19. století založené osady Smolná Pec. Následuje odbočka na vísku Pěkná (Schönau), založenou již v roce 1393, a po několika dalších krásných výhledech do okolní krajiny se za šestým přejezdem přes trať (7. km) cesta znovu ponoří do lesa. Místy se dá sejít až k Vltavě a zchladit si nohy. Cesta lesem uběhne jako nic a při výjezdu za sedmým a předposledním přejezdem již máme za sebou jedenáct kilometrů. V otevřené krajině se nám naskytnou jedny z nejhezčích výhledů na Želnavské vrchy s osadami Záhvozdí, Slunečná a Želnava. Lze odtud spatřit i Bobík a na něj navazující masiv Boubína.

To už se Nová Pec blíží přímo závratným tempem. Za posledním, osmým přejezdem v Ovesné přichází krásný dlouhý sjezd až ke břehům Lipna a pak už jen kilometr a půl dlouhá rovinka na křižovatku v Nové Peci a ještě ku sdál (2008). Máte v nohách více jak 20 kilometrů.

V Nové Peci na bruslaře čeká hned několik možností občerstvení, ale znalec zamíří rovnou do kopce k proslulé Rybářské baště, kde mu, když bude mít štěstí, naservírují i říční raky. Zpáteční cesta, i když mírně stoupá, pak uběhne stejně rychle a možná si ji vychutnáte ještě víc.